Turkish Airlines

Turkish Airlines logoTurkish Airlines (IATA airline code: TK, ICAO airline code: THY) is de nationale vliegtuigmaatschappij van Turkije. Met het hoofdkwartier op Istanbul Ataturk Airport is het de op negen na grootste vliegtuigmaatschappij ter wereld, gemeten in aantallen passagiers. In 2014 vervoerde de Turkse vliegtuigmaatschappij namelijk meer dan 54 miljoen passagiers. Turkish Airlines heeft een heel groot netwerk, het vliegt namelijk (cijfers 2014) naar maar liefst 110 verschillende landen. In dat opzicht staat Turkish Airlines wereldwijd op een 2e plek. Het aantal bestemmingen is 280, er zijn slechts vier andere vliegtuigmaatschappijen met meer bestemmingen.

Geschiedenis van Turkish Airlines

De eerste 40 jaar van Turkish Airlines
Turkish Airlines is opgericht op 20 mei 1933. Het begon heel klein, met een vloot van slechts vijf vliegtuigen. Twee 5-zitters van het type Curtiss Kingbird, twee 4-zitters van het type Junkers F.13 en een Tupolev ANT-9 met 10 stoelen. Hoewel het in eerste instantie het plan was om de binnenlandse markt te bedienen, vloog het vanaf 1947 ook naar Athene (Griekenland). De vloot was inmiddels uitgebreid met Douglas DC-3’s en Douglas C-47’s. Nicosia (Cyprus), Cairo (Egypte) en Beirut (Libanon) volgden snel. Toch bleef Turkish Airlines zich in het begin nog richten op de binnenlandse markt. Dit veranderde in het begin van de zestiger jaren. Toen kwamen ook vliegtuigen zoals de Vickers Viscount en de Fokker F27 Friendship. De DC-9 werd voor Turkish Airlines het eerste vliegtuig met straalmotoren (1967). Het eerste Boeing vliegtuig (B707) kwam in 1971. Niet lang daarna volgde de McDonnell Douglas DC-10 (1972) en de Fokker F28 (1973).

Turkish Airlines Boeing 707 in 1976

Turkish Airlines Boeing 707 in 1976

Zwarte jaren in de geschiedenis van Turkish Airlines
De jaren erna staan achteraf bekend als de zwarte jaren in de geschiedenis van Turkish Airlines. Tussen 1974 en 1983 waren er maar liefst zeven ongelukken (waaronder een met meer dan 300 doden, het toestel stortte door een niet goed gesloten vrachtdeur neer in de buurt van Parijs). Ook werden een aantal toestellen gekaapt. In 1983 kwam de Turkse overheid in actie, ze vonden dat Turkish Airlines een ambassadeur moest zijn van het land. Mede door de golfoorlog was het luchtvaartbedrijf tot 1994 niet winstgevend. In 1989 richtte het nog wel een joint-venture op met Lufthansa: Sun Express. Het is ook voor 50% aandeelhouder van de Turkse chartermaatschappij, die vandaag de dag nog steeds bestaat.

Crises en een opleving
Hierna leed het bedrijf in 2001 onder de terroristische aanslagen op onder andere het World Trade Center in Amerika, onder de Irak-oorlog in 2003, onder de SARS-epidemie (waardoor het enkele routes naar Azië moest schrappen). Toch bleef het bedrijf bestaan en in 2004 werd de vloot flink uitgebreid. Er werden veel Turkish Airlines-vliegtuigen bij zowel Airbus als Boeing besteld. Ook werd er 350 miljard dollar uitgegeven aan een nieuw technisch-onderhoudscentrum. Niet alleen de eigen vliegtuigen, maar ook vliegtuigen van andere vliegtuigmaatschappijen moesten door dit centrum worden onderhouden. Op 1 april 2008 trad Turkish Airlines toe tot Star Alliance, een van de drie grote luchtvaartallianties.

Tegenwoordig
In 2014 maakte het bedrijf zo’n 600 miljoen euro winst, op een omzet van circa 7 miljard euro. Er staan nog 230 vliegtuigen in bestelling, meer is te lezen in het kopje ‘vloot’ hieronder.

Turkish Airlines in Nederland

In Nederland is Turkish Airlines actief op zowel Schiphol Airport als Rotterdam Airport. Vanzelfsprekend is de Turkse vliegtuigmaatschappij actiever op de grootste van de twee: Schiphol. Vanaf Schiphol gaat er in het hoogseizoen meerdere keren per dag een vlucht naar Istanbul Ataturk Airport. In het laagseizoen gaat de vlucht ook iedere dag. Ook vanaf Rotterdam gaat er iedere dag een vlucht naar dezelfde luchthaven in Istanbul. Voor 2017 wil Turkish Airlines hebben beslist of ze ook vanaf Eindhoven en Maastricht gaan vliegen. Met de enorme bestellingen die ze geplaatst hebben bij Boeing en Airbus moet dit kunnen.

Vloot en livery van Turkish Airlines

De vloot van Turkish Airlines is erg snel aan het groeien. In september bestond de vloot uit 288 passagiersvliegtuigen en 10 vrachtvliegtuigen. Ook had de vliegtuigmaatschappij nog 159 passagiersvliegtuigen en 3 vrachtvliegtuigen in bestelling staan. Het bedrijf zei in mei 2015 dat het keek naar de aanschaf van of de Boeing 747-8, of de Airbus A380. Interessant is om te zien hoe Turkish Airlines de orders vrijwel verdeeld over zowel Boeing als Airbus. Dit heeft te maken met het feit dat Turkish Airlines zo snel mogelijk zo veel mogelijk vliegtuigen wil hebben, om de beloofde groei te kunnen realiseren. Naast de eigen vliegtuigen least Turkish Airlines ook nog een aantal vliegtuigen van andere maatschappijen.

turkish airlines vliegtuigenDe nieuwe ‘livery’ van Turkish Airlines, oftewel beschildering, is een witte romp met blauwe letters waar ‘Turkish Airlines’ op staat. Verder staat er nog een grijze tulp op de achterzijde van de romp, onder de rode staart waar het logo in een witte cirkel staat.

Gewicht en afmetingen handbagage

Bij Turkish Airlines wordt handbagage beschouwd als iets dat de afmetingen van 55 x 40 x 23 centimeter niet overschrijdt. Verder weegt het maximaal 8 kilogram en de passagier is er zelf verantwoordelijk voor. Iedere passagier in de economy class en de comfort class mag maximaal 1 stuk meenemen. Heb je business class: dan mag je twee stuks handbagage met maximaal de eerder genoemde handbagage afmetingen meenemen.

Uitzondering op de regel: een pak (zo’n 114 x 60 x 11 centimeter) zal worden beschouwd als handbagage. Heb je een tasje met duty-free artikelen? Dit telt niet mee in het aantal stuks handbagage.

Personal items
Naast de handbagage (of pak) en duty-free artikelen, mag iedere passagier bij Turkish Airlines ook nog een zogenoemd ‘personal item’ meenemen. Dit heeft ook hetzelfde maximale gewicht en dezelfde maximale afmetingen als de handbagage: 55 x 40 x 23 centimeter en 8 kilogram. Handtassen (voor zowel mannen als vrouwen) vallen hieronder, of kleine (video)camera’s. Ook handbuggy’s die zo klein zijn als een tas worden niet bij het aantal stuks handbagage opgeteld. Het kan wel dat deze vervoerd worden in het vrachtruim onderin het vliegtuig. Een paraplu mag ook, er mag echter geen scherpe punt aan zitten. En ten slotte is een tablet of laptop ook toegestaan.

turkish airlines Boeing 777-300ER

Een Boeing 777-300ER van TK

Feiten en cijfers

  • Opgericht op 20 mei 1933
  • ICAO afkorting: THY
  • IATA afkorting (voor vluchtnummers): TK
  • CEO: Temel Kotil
  • Frequent-flyer programma: Miles&Smiles
  • Hubs: Istanbul Sabiha Gokcen Airport, Istanbul Ataturk Airport, Ankara Esenboga Airport
  • Aantal werknemers: ± 20.000
  • Jaarlijks zo’n 55 miljoen passagiers (2014)
  • Netto winst: ± 600 miljoen euro (2014)
  • Vloot: ± 300 vliegtuigen (2015)
  • Aantal bestemmingen: 280 (2015)
  • Slogan: Widen your world