Transavia, dat morgen de vliegbasis in München opent met een vlucht naar Faro, wil tot en met 2018 nog eens 4 tot 6 extra buitenlandse bases openen. Dat stelt topman Mattijs ten Brink in een interview met het AD. ”We willen volgend jaar (2017) 1 a 2 nieuwe buitenlandse bases openen, en het jaar erop 3 a 4”.
Er werden geen concrete namen genoemd, maar de kans dat Transavia niet verder groeit in Duitsland is erg klein. Ook Oostenrijk wordt genoemd als een markt met een groeipotentie voor prijsvechters. Verder passen volgens Ten Brink zowel Berlijn als Praag in het profiel van Transavia. Het zijn bestemmingen bedienen die interessant zijn voor zowel zakenreizigers als voor toeristen.
In München zullen uiteindelijk vier Boeing 737 toestellen worden gestationeerd. Er worden 18 bestemmingen aangedaan. Het doel in het eerste jaar is om een miljoen passagiers van en naar de Beierse hoofdstad vervoeren. Het is de eerste basis buiten Nederland en Frankrijk voor Transavia, dat onderdeel is van Air France-KLM. De Hollandse Transavia-formule is naar voren geschoven als de concurrent voor de al wat meer gevestigde prijsvechters als Ryanair, Easyjet, Germanwings en Norwegian. Deze bedrijven zijn op dit moment nog vele malen groter dan Transavia. De grootste, Ryanair, vervoerde in 2015 bijvoorbeeld bijna 10 keer zoveel passagiers. Mattijs ten Brink stelt dat het nog niet te laat is om een stevige positie te verwerven. ”De verwachting is dat de budgetmarkt de komende jaren jaarlijks met zo’n 8% groeit. Er is dus nog veel ruimte”. Verder geeft hij aan dat hij Transavia de komende 3-5 jaar met zo’n 50% moet laten groeien. Dit wel met goedkeuring van het moederbedrijf.
Transavia is momenteel nog opgesplitst in Transavia Nederland en Transavia France. De twee onderdelen samen vervoerden in 2015 10,8 miljoen passagiers, een stijging van 9,1%. Toch groeiden de concurrenten ook hard; Ryanair met 17% tot 101,4 miljoen passagiers en Easyjet met 7% tot 69,9 miljoen passagiers.