In dit artikel kijken we naar de omzet en winsten van 2023 van de grote 3 van Europa; Air France KLM, de Lufthansa Group en de IAG. Als je de omzetten tegenover elkaar zet, wat valt dan op? Een analyse. Bronnen: Air France-KLM cijfers 2023, Lufthansa Cijfers 2023IAG Cijfers 2023.

Bekijk hieronder de tabel met de cijfers (interne link).

Analyse cijfers 2023 Air France-KLM, Lufthansa Group, IAG

Lufthansa is de grootste van de drie, in aantallen passagiers. Echter, als je kijkt naar available seat kilometers dan is Air France-KLM de grootste. Dit is namelijk omdat de meeste stoelkilometers worden aangeboden door Air France-KLM, en met de hoogste load factor kun je dus stellen dat er qua tijd de meeste mensen bij Air France-KLM aan boord stappen; de lange afstandsvluchten. Vertaalt dit zich ook naar omzet? Niet helemaal, want daarin is de Lufthansa Group toch de grootste. De brandstofkosten liggen ongeveer gelijk bij de drie groepen. Maar IAG springt eruit als het gaat om salariskosten; ze geven zo’n 3 miljard euro minder uit op jaarbasis dan de andere twee groepen. De salariskosten per ASK liggen dan ook een stuk lager bij de IAG groep. Als werknemer ben je daar dus het slechtste uit. Toch heeft IAG de hoogste schuld van de drie, en doet Air France-KLM het weer aanmerkelijk beter. Wat zal de toekomst brengen? Dat is onzeker, zeker is wel dat IAG een goede uitgangspositie heeft ten opzichte van de andere twee luchtvaartgroepen in Europa als het gaat om salariskosten.

Air France KLM

Deze groep heeft uiteraard Air France, KLM onder de hoede maar ook Transavia, Transavia France en HOP! en werkt samen met Delta Air Lines. De kerncijfers:

  • Passagiers: 93,5 miljoen
  • Load factor 87%
  • 30 miljard euro omzet
  • Operationeel resultaat 1.7 miljard euro, operating margin 5,7% met een netto inkomen van 900 miljoen euro.
  • EBITDA 4,2 miljard euro.
  • Netto schuld van 5,04 miljard euro
  • Net Debt/EBITDA van 1.2
  • ASK: 310.000 miljoen
  • Fuel: 7,3 miljard
  • Salaries 8,6 miljard

Lufthansa Group

De Lufthansa Group bestaat uit Lufthansa, Swiss, Brussels Airlines, Austrian, Edelweiss Air, Eurowings en Air Dolimiti en werkt samen met United. De kerncijfers:

  • Passagiers: 122,5 miljoen
  • Load factor 82,9%
  • 35,4 miljard euro omzet
  • Operationeel resultaat 2,47 miljard euro, operating margin met een netto inkomen van 1,67 miljard euro.
  • EBITDA 4,91 miljard euro
  • Netto schuld van 8,1 miljard euro
  • Net Debt/EBITDA van 1.7
  • ASK: 300.500 miljoen
  • Fuel: 7,9 miljard
  • Salaries: 8,3 miljard euro

International Airlines Group (IAG)

De IAG is ontstaan uit de fusie tussen British Airways en Iberia maar heeft tegenwoordig ook Vueling en Aer Lingus onder de hoede. Het werkt samen met American Airlines. De kerncijfers:

  • Passagiers: 115,5 miljoen
  • Load factor 85,3%
  • 29,5 miljard euro omzet
  • Operationeel resultaat 3,51 miljard euro, operating margin 11,9% met een netto inkomen van 2,65 miljard euro.
  • EBITDA 5,57 miljard euro
  • Netto schuld van 9,25 miljard euro
  • Net Debt/EBITDA van 1.7
  • ASK: 323.000 miljoen
  • Fuel: 7,6 miljard
  • Salaries 5,4 miljard euro

Vergelijking Air France KLM, Lufthansa en IAG voor de kerncijfers 2023

2023 Air France-KLM Lufthansa IAG
Samenwerkende Amerikaanse partner Delta Air Lines United Airlines American Airlines
Alliantie Skyteam Star Alliance OneWorld
Passagiers, miljoen 93,5 122,5 115,5
Bezettingsgraad 87% 82,9% 85,3%
Omzet, miljard euro 30 35,4 29,5
Operationeel resultaat, miljard euro 1,7 2,45 3,51
EBITDA, miljard euro 4,2 4,91 5,57
Netto schuld, miljard euro 5,04 8,1 9,25
Netto schuld/EBITDA miljard euro 1.2 1.7 1.7
Available seat kilometers (ASK, miljard) 323 301 310
Brandstofkosten, miljard euro 7,3 7,9 7,6
Brandstofkosten / ASK x 1 miljoen 22.6 26.3 24.5
Salaris kosten, miljard euro 8,6 8,3 5,4
Salariskosten / ASK x 1 miljoen 26.6 27.6 17.4