XR protesteerde vaak tegen de luchtvaart

Vliegen wordt vaak gezien als de grote boze wolf. Een slechte manier van vervoer, en de trein zou veel beter moeten zijn! Wat men vaak vergeet te vertellen is dat je niet zomaar even heel veel treinspoor kunt aanleggen. En de aanleg, het onderhoud en al het staal dat de treinspoor nodig heeft kost natuurlijk ook erg veel CO2. Om het over geluid maar niet te hebben, als er door jouw achtertuin iedere 10 minuten een trein raast.

Nee, een combinatie is veel beter. Deels over het treinspoor dat er al ligt, deels door de lucht. Het aanwijzen van het vliegtuig als de grote boze wolf is oneerlijk als het gaat om gram CO2. Wij hebben een vergelijking gemaakt. De route is Amsterdam – Nice (Frankrijk) en we proberen te berekenen hoeveel kilogram CO2 dit nou eigenlijk kost.

Hoeveel gram CO2 levert het vliegtuig op?

We beginnen met het vliegtuig. Een vlucht met de nieuwste generatie Embraer E2 vliegtuigen van KLM van Amsterdam naar bijvoorbeeld Nice kost heen en weer zo’n 5400 kilogram kerosine. Dat is dus 6750 liter kerosine. Een liter kerosine levert zo’n 2,5 kilogram CO2 op. Dat is dus 6750 x 2,5 = 17000 kilogram CO2. In een Embraer E2 passen 132 mensen, met een gemiddelde bezettingsgraad van 87% zijn dat dus 115 mensen. Dat is dus per persoon, heen en weer 147 kilogram CO2. Laten we zeggen dat je ook nog naar de luchthaven toe moet dus dat kost ook nog een paar kg CO2, dan komen we dus uit op 150 kilogram CO2.

Hoeveel gram CO2 levert de auto op?

Met de auto kun je natuurlijk niet in een nagenoeg rechte lijn vliegen maar zou het een afstand zijn van 2800 kilometer retour. Als we uitgaan van een nieuwe compacte stadsauto, dan rijdt die auto ongeveer 1 op 22, dat is dus 4,5 liter per 100 kilometer. Dat zou dus gaan om retour 2800 : 100 = 28 * 4,5 = 126 liter. Met 2269 gram CO2 per liter is dat dus 285 kilogram CO2. Maar het voordeel van een auto is natuurlijk dat je er met meerderen in kan zitten. Hoewel de auto natuurlijk zwaarder wordt en het verbruik daardoor iets toeneemt, is dat niet noemenswaardig veel. Daarom kun je wel zeggen dat een reis naar Nice het met zijn tweeën dus nagenoeg gelijk is aan in je eentje in het vliegtuig. 

Auto met zijn vieren

Het argument ‘een gezin reist met zijn vieren’ gaat niet helemaal op immers; er zijn weinig mensen die in een compacte stadsauto met zijn vieren op vakantie gaat. Gezinsauto’s zijn wat groter dus wordt het al gauw een auto die een verbruik heeft van bijvoorbeeld 1 op 15. Dat is dus 6 liter per 100 kilometer oftewel 33% meer verbruik dan de compacte stadsauto. Dan komt het dus uit op een uitstoot van 380 kilogram CO2. Met zijn drieën is dat dus 127 kg CO2 en met zijn vieren is dat 95kg CO2.

Vervoer naar Nice Uitstoot CO2 retour Tijd retour
Fietsend / lopend 0 6 dagen / 22 dagen
Trein Ligt aan opwekking stroom 20 uur
Compacte stadsauto alleen 285 kg per persoon 15 uur incl 1 uur pauze
Compacte stadsauto met 2 143 kg per persoon 15 uur incl 1 uur pauze
Gezinsauto met 2 190 kg per persoon 15 uur incl 1 uur pauze
Gezinsauto met 3 127 kg per persoon 15 uur incl 1 uur pauze
Gezinsauto met 4 90 kg per persoon 15 uur incl 1 uur pauze
Vliegtuig Embraer E2 KLM alleen 150 kg per persoon 6 uur
Vliegtuig Boeing 737 Transavia alleen 167 kg per persoon 6 uur

Verschil in tijd

Zo zie je maar; het verschil is dus niet zo heel groot! Maar er is wel degelijk een verschil. Nu komt het onderdeel tijd. Stel dat je in Utrecht woont. Je moet eerst nog naar Schiphol toe. Dit kost behalve wat CO2 ook nog tijd. Laten we zeggen 45 minuten rijden en dan 15 minuten vanaf de parkeerplaats naar Schiphol zelf. Je wil er 1,5 uur van tevoren zijn. De vlucht is zo’n 1:45 dus laten we zeggen inclusief taxien zo’n 2 uur. Dan moet je nog van Nice Airport naar jouw bestemming in de buurt, laten we zeggen dat dat inclusief wachten op je bagage ook nog 1,5 uur duurt. Dan heb je er dus in totaal 1 + 1,5 + 2 + 1,5 = 6 uur over gedaan. De reis met de auto daarentegen doet er zonder vertraging en zonder tussenstops ruim 14 uur over.

En niet alles draait om CO2. Je gaat op vakantie dus tenzij je een dergelijke autoreis als ontspannend ervaart, is het vliegtuig toch wel een stuk tijdsefficiënter.

Andere argumenten

Dit is natuurlijk voor de route naar Nice. Is de bestemming iets dichterbij, dan is de auto wel sneller beter te doen en dan is het verschil in CO2 misschien ook iets minder. Of dan is de trein bereikbaarder. Gaat het om een ouder vliegtuig dan is het ook anders. Die verbruiken immers veel meer! Nou, de route wordt ook vaak uitgevoerd met Boeing 737’s. Hoewel die inderdaad minder zuinig zijn, verbruiken die vliegtuigtypes per stoel ongeveer 11% meer. Dat valt dus hartstikke mee.

Men moet stoppen met het vliegen als de zondebok te zien want dat is het niet.