Schiphol moet krimpen, als het aan de overwegend linkse partijen ligt. Maar is dat wel zo terecht? Hieronder een aantal argumenten tegen de krimp.

Krimp van auto’s of trein?

Vliegtuigen zijn net als auto’s een vorm van transport. Als je naast een snelweg, N-weg woont, of bij een treinovergang, heb je erg veel last van overlast. Of het is het getingel van de treinen, of de constante stroom van auto’s. De afgelopen jaren groeide de CO2 van het wegverkeer gestaag, tot een niveau van 26,9 miljard kilogram CO2 in 2022. In 2022 was de uitstoot van de luchtvaart 9,6 miljard kilogram CO2-equivalenten.

Een krimp van de luchtvaart is een veelbesproken onderwerp, een krimp van het autoverkeer totaal niet. Niemand heeft ooit gezegd dat de A4 een rijstrook kleiner moet terwijl Schiphol wel degelijk zou moeten krimpen.

Daarbij komt dat treinverkeer veel overlast geeft bij mensen in woonkernen. Denk aan de treinen die door de Nederlandse binnensteden rijden. En dan willen ze het spoor meer gaan gebruiken.. Luchtvaart geeft enkel overlast aan gebieden dichtbij de luchtvaart.

Verplaatsing van overlast

Vliegtuigen veroorzaken overlast, dat is nou eenmaal zo. Dat is niet alleen zo op Schiphol, maar ook op andere grote overstapluchthavens. Als je Schiphol krimpt zullen de Canadezen nog steeds naar Lagos willen. Ze zullen andere routes zoeken. Werkgelegenheid gaat verloren in Nederland maar zal richting andere landen gaan. De overlast verplaatst ook. Dat past natuurlijk totaal niet in het Europese model. We hebben nou eenmaal problemen in Europa die we gezamenlijk aan moeten pakken. De luchtvaart gecontroleerd investeringen laten doen zodat de vliegtuigen stiller worden is een veel beter plan. Dit gebeurt ook, maar een vliegtuig is geen kroket die je uit de muur kunt halen. Het heeft tijd nodig, de investeringen zijn overigens wel al gedaan door onder andere Air France-KLM.

Het zou toch wat zijn als de Fransen aan de grens een slagboom zetten met een bord: alleen bestemmingsverkeer. Je mag er enkel doorheen als je in Frankrijk moet zijn. Ga je naar Zwitserland of Spanje? Dan mag je er niet doorheen, de Fransen hebben geen zin in al die overlast… Dit klinkt natuurlijk heel raar maar dat is wel wat je in feite doet bij een krimp van de luchthaven Schiphol.