Het grootste vliegveld ter wereld (ook wel het drukste vliegveld ter wereld) stond tot 2019 op Amerikaanse bodem. Dit was namelijk de luchthaven van Atlanta, in Georgia (USA). Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport verwerkte per jaar meer dan 110 miljoen passagiers (2019). Het is de thuishaven van SouthWest Airlines en van Delta Air Lines. Er zijn 5 start- en landingsbanen, en ook de terminals hebben de capaciteit om nog meer passagiers te verwerken.
In 2020 was het Guangzhou Baiyun International Airport, met 43,7 miljoen passagiers. Het had alles te maken met corona.
Atlanta Airport is de grote hub voor Delta Air Lines, dat de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld is, en partner van KLM en Air France in Skyteam. Dit betekent dat veel mensen hier overstappen naar hun eindbestemming. Reizigers op het trans-Atlantische netwerk van Delta Air Lines stappen hier over op binnenlandse vluchten in de Verenigde Staten, en vice versa. Maar ook zijn er veel overstappende passagiers binnen de Verenigde Staten. Elke kleine stad in Amerika heeft wel een vliegveld en Delta Air Lines verbindt er vele met elkaar.
De drukste bestemmingen vanaf deze luchthaven zijn Orlando en Fort Lauderdale, beide in Florida. De drukste internationale bestemmingen zijn Cancún, en de Europese Skyteam ‘hubs’ Amsterdam (Schiphol), Parijs en Londen Heathrow.
Grootste vliegveld ter wereld in 2022
Hieronder zie je de top 15 van grootste vliegvelden ter wereld in 2022, met ook het aantal passagiers in 2019, het jaar voor corona. De lijst is nog niet af en is gebaseerd op de passagiersgetallen die wel bekend zijn.
Vliegveld | Afkorting | Passagiers 2022 | Passagiers 2019 | |
---|---|---|---|---|
1 | Atlanta Hartsfield Jackson Airport | ATL | 93,7 | 110,5 |
2 | Dallas Airport | DFW | 73,4 | 75,1 |
3 | Denver International Airport | DEN | 69,3 | 69,0 |
4 | Chicago O’Hare Airport | ORD | 68,3 | 84,4 |
5 | Dubai Airport | DXB | 66,0 | 86,4 |
6 | Los Angeles Airport | LAX | 65,9 | 88,0 |
7 | Istanbul Airport | IST | 64,5 | 52,0 |
8 | Londen Heathrow Airport | LHR | 61,6 | 80,8 |
9 | New Delhi Ghandi Airport | DEL | 59,5 | 68,5 |
10 | Parijs Charles de Gaulle Airport | CDG | 57,4 | 76,2 |
11 | New York JFK Airport | JFK | 55,3 | 62,5 |
12 | Las Vegas Harry Reid Airport | LAS | 52,6 | 51,7 |
13 | Amsterdam Schiphol Airport | AMS | 52,4 | 71,7 |
14 | Madrid Barajas Airport | MAD | 50,6 | 61,7 |
16 | Tokyo Haneda Airport | HND | 50,3 | 85,5 |
– | Shanghai Pudong Airport | PVG | 14,2 | 76,2 |
– | Guangzhou Baiyun Airport | CAN | 26,1 | 73,4 |
– | Hong Kong Airport | HKG | 5,7 | 71,5 |
– | Seoul Incheon Airport | ICN | 17,8 | 71,2 |
Grootste vliegveld ter wereld in de toekomst?
In de toekomst is de verwachting dat het grootste vliegveld, niet meer die van Atlanta is. In Azië zijn meerdere landen die graag het grootste vliegveld ter wereld bij hun hoofdstad hebben liggen. Zo zijn de recent gebouwde luchthavens van Bangkok en Kuala Lumpur nu al ingericht om op termijn vele nieuwe terminals te huisvesten, en door te groeien naar mogelijk 150 miljoen passagiers per jaar. In Beijing, Istanbul en Dubai zijn ook plannen om zo een grote luchthaven te realiseren, maar hier moeten nieuwe luchthavens worden gebouwd.
Beijing Daxing International Airport
Volgens de Chinezen wordt Beijing Daxing International Airport de grootste luchthaven ter wereld. De luchthaven zal acht startbanen gaan hebben en een capaciteit van uiteindelijk meer dan 120 tot 200 miljoen passagiers per jaar.
Qua oppervlakte zal het ongeveer even groot worden als het gebied binnen de ringwegen van Amsterdam. (Zie afbeelding een indicatie van het formaat van dit vliegveld van de toekomst). De huidige luchthaven van Beijing, ‘Beijing Capital Airport‘ is in enkele jaren uitgegroeid tot de op een na drukste luchthaven van de wereld. Maar de groei wordt nu geremd omdat de luchthaven maar drie start- en landingsbanen heeft en er geen ruimte is voor een vierde baan.
Zie voor alle grote vliegvelden onze top 30 vliegvelden pagina. Er is ook een Europese top 30.
Beijing is internationaal gezien nog een vrij kleine bestemming. Het is geen ‘hub’ zoals Hong Kong. Beijing is vooral een bestemming of overstapplaats voor het Chinese binnenlandse vliegverkeer. Op de drukke route Guangzhou naar Beijing wordt zelfs de A380 superjumbo van Airbus ingezet.
Dubai Al Maktoum Airport
Dubai International Airport is met Beijing al jaren een van de snelst groeiende luchthavens ter wereld. De nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten is Emirates. Emirates wil groeien tot de belangrijkste speler in het vliegverkeer tussen het Westen en het Verre Oosten en Australië. Met een hypermoderne vloot, een goede service, en een modern vliegveld, hopen ze deze doelstelling te bereiken. Emirates heeft maarliefst 90 Airbus A380 vliegtuigen besteld, de dubbeldeks superjumbo. Dit zijn er meer dan twee keer zoveel als Air France, British Airways en Lufthansa samen besteld hebben.
Om de enorme groei te kunnen huisvesten heeft Dubai een plan voor het bouwen van de nieuwe luchthaven Al Maktoum International Airport waar na 2020 meer dan 100 tot 150 miljoen passagiers gebruik van zouden maken. De luchthaven is al geopend in 2010, maar wordt alleen nog gebruikt voor vrachtvluchten. Voor vracht wil Al Maktoum al binnen enkele jaren groeien naar meer dan 12 miljoen ton per jaar. Ongeveer 3 keer zoveel als de huidige grootste ter wereld, Hong Kong; en meer dan 5 keer zoveel als de grootste van Europa, Parijs.
Londen Thames Hub
Londen is het drukste luchtvaartknooppunt in de wereld. Meer dan 130 miljoen passagiers maken jaarlijks gebruik van de 6 Londense luchthavens Heathrow , Gatwick, Stansted, Luton, Southend en City Airport. Londen heeft als enige Europese stad het plan om een nieuwe grote luchthaven te bouwen. De huidige super hub Heathrow is namelijk al jaren aan de grens van haar capaciteit. Er zijn maar twee start- en landingsbanen op deze luchthaven en er komt maar geen toestemming voor een derde. Het is op Heathrow dan ook de hele dag spitsuur. De plannen ketsen echter steeds af, waardoor er kortetermijnoplossingen komen. Zo is in 2012 het nieuwste vliegveld geopend in de Londen Area: Southend Airport.
Bij veel steden is het mogelijk om de ‘hub’ te ontlasten door een nieuwe luchthaven te openen of uit te breiden voor vakantievluchten, charters en lowbudget-maatschappijen, maar bij Londen is dit in de afgelopen decennia al gebeurd. Het is belangrijk voor een hub dat er frequente Europese en intercontinentale vluchten op elkaar aansluiten. In dit geval die van Britisch Airways en de Oneworld partners. Als er te weinig keuze is dan verliest de hub haar concurrentiekracht ten opzichte van de Europese concurrenten Parijs, Frankfurt en Amsterdam. Zo zijn er vanaf Londen maar 2 bestemmingen in China, terwijl dat er 6 zijn vanaf Schiphol.
Om in de toekomst mee te blijven spelen op het wereldtoneel en niet louter een overstapluchthaven naar Amerika te worden, is het belangrijk dat er een nieuwe luchthaven wordt gebouwd, ver van de bebouwing van Londen. Een supersnelle trein zou de Thames Hub binnen een uur moeten verbinden met de stad. De nieuwe luchthaven krijgt een capaciteit van 150 miljoen passagiers, en 4 start- en landingsbanen. Het plan gaat wel meer dan 40 miljard Euro kosten.
Uiteraard geldt ook in Engeland dat er net zoveel voor- als tegenstanders zijn van dit plan. Of het ooit werkelijkheid zal worden zal de toekomst uit moeten wijzen.
Het grootste vliegveld ter wereld in 2020
Het is moeilijk te zeggen welk vliegveld het grootste vliegveld ter wereld zal zijn in 2020. De luchtvaart groeit wereldwijd met gemiddeld met zo’n 4 procent per jaar. Dit is al jaren stabiel maar met de coronacrisis zal 2020 een raar jaar worden.
In de afgelopen jaren zijn er vele Aziatische vliegvelden bijgekomen in de mondiale top 30. Gelet op de enorme bevolking van Azië en de verwachte stijging van de welvaart in de Aziatische landen hebben Bangkok en Kuala Lumpur een goede kans om hun plannen te realiseren. Ook Dubai heeft dan de kans om Azië met het Westen te verbinden.
Europese luchthavens zullen waarschijnlijk relatief veel terrein verliezen. De luchthavens liggen hier vaak omgeven door dorpen en steden, en hebben niet de ruimte om uit te bouwen of het wordt door de regels belemmerd. Het zal eerder gebeuren dat er hier meer luchthavens bijkomen. Zelfs in Nederland zien we dat het beleid er op gericht wordt om regionale vliegvelden als Eindhoven Airport een grotere rol te geven in het afhandelen van de vraag naar vliegverkeer. Overigens is Istanbul Airport in 2019 verhuisd om meer ruimte te hebben om te groeien. Zij willen groeien naar 150 miljoen passagiers per jaar.
De Amerikaanse vliegvelden hebben vaker wel de ruimte. Maar in het verleden hebben we kunnen zien dat reusachtige luchthavens als Chicago O’Hare een paar grote stappen moest terug doen vanwege de hinder aan omwonenden. Ook komt de luchtvaart in Amerika dichter bij een verzadigingspunt dan Azië.
Schiphol krijgt de ruimte om tot 2020 te groeien naar 70 miljoen passagiers, maar daarmee raakt het statistisch gezien in de subtop van grootste vliegvelden ter wereld. De 9e positie die Schiphol in 2002 bekleedde zal nooit meer worden gehaald, maar de kwaliteit van het netwerk zal er niet minder om hoeven worden.