Traditionele vliegtuigmaatschappijen zoals de KLM, zijn in de recente geschiedenis samen gaan werken in luchtvaartallianties. Door de toenemende globalisering en de vraag van de reiziger om overal ter wereld van A naar B te kunnen reizen met het vliegtuig, hebben een markt geschapen voor verregaande samenwerking. Vanwege politieke motieven kunnen luchtvaartmaatschappijen uit verschillende werelddelen niet met elkaar fuseren, maar in de praktijk maakt dat voor de reiziger weinig verschil.
Snelle links:
Codesharing
Als je een ticket koopt op de website van de KLM, dan kan de (tweede) vlucht zomaar worden uitgevoerd door Delta Air Lines, Vietnam Airlines of Alitalia. Dit idee van samenwerken heet codesharing. De baten van de verkoop worden eerlijk door de maatschappijen gedeeld.
De voordelen zijn enorm. Er is nog veel meer keuze uit data en tijdstippen om naar de gewenste bestemming te reizen, en je kunt wellicht nog dichter uitkomen bij de plaats waar je wilt zijn. Voor de koopjesjager is er altijd nog wel een minder druk geboekte mogelijkheid voor een gunstig tarief te vinden.
In het verleden werden codesharing overeenkomsten vaak bilateraal afgesproken, maar tegenwoordig bestaan er grote groepen van samenwerkende luchtvaartmaatschappijen. Ook hebben er fusies en overnames plaatsgevonden, zonder dat daardoor merknamen uit de markt zijn verdwenen.
Fusies tussen airlines
In de Verenigde Staten zijn fusies gemakkelijk tot stand gekomen. Er zijn nog maar 3 grote maatschappijen over, te weten American Airlines, United Airlines en Delta Air Lines. Dan is er ook nog het grote Southwest Airlines, het Amerikaanse voorbeeld van Ryanair en EasyJet.
In Europa zijn luchtvaartmaatschappijen pas relatief kort geleden nader tot elkaar gekomen. Air France is met de KLM gefuseerd, British Airways met het Spaanse Iberia en het Spaanse Vueling Airlines, en Lufthansa is de eigenaar geworden van Swiss Air Lines, Austrian Airlines en deels van Brussels Airlines. Wel blijven de verschillende onderdelen onder hun eigen merknaam opereren, iets wat in de Verenigde Staten dus niet gebruikelijk is na een fusie. Overigens zijn er ook grote luchtvaartgroepen ontstaan (IAG Group, Lufthansa Group of Air France-KLM), waarbij niet vanzelfsprekend alle leden in dezelfde alliantie zitten. Kijk naar Aer Lingus en Vueling welke niet in OneWorld zitten, en Transavia die geen deel uitmaakt van SkyTeam maar dan wel weer codeshare overeenkomsten heeft met bijvoorbeeld Delta Air lines.
Star Alliance, Oneworld en Skyteam
Er zijn drie grote luchtvaartallianties in de wereld. Elk van de grote drie Amerikaanse maatschappijen en elk van de grote drie Europese combinaties is in een van de drie groepen verdeeld. Belangrijke Aziatische maatschappijen hebben zich recenter aangesloten en ook kleinere partijen wereldwijd doen mee in de luchtvaartallianties. Hierdoor zijn enorme netwerken van codesharing tot stand gekomen. In de volgende tabel ziet je welke luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten bij elkaar. Overigens bestaan er ook codeshare overeenkomsten met maatschappijen buiten de een van de luchtvaartallianties. Zo werkt de KLM bijvoorbeeld ook nauw samen met Malaysia Airlines en Bangkok Airways in Azië.
Dit overzicht is bijgewerkt tot en met november 2020
SkyTeam | 2000 | OneWorld | 1999 | Star Alliance | 1997 |
---|---|---|---|---|---|
Aeroflot | 2006 | American Airlines | founder | Aegean Airlines | 2010 |
Aerolíneas Argentinas | 2012 | British Airways | founder | Air Canada | founder |
Aeroméxico | founder | Cathay Pacific | founder | Air China | 2007 |
Air Europa | 2007 | Finnair | 1999 | Air India | 2014 |
Air France | founder | Iberia Airlines | 1999 | Air New Zealand | 1999 |
Alitalia | 2001 | Japan Airlines | 2007 | All Nippon Airways | 1999 |
China Airlines | 2011 | Malaysia Airlines | 2013 | Asiana Airlines | 2003 |
China Eastern Airlines | 2011 | Qantas | founder | Austrian Airlines | 2000 |
Czech Airlines | 2001 | Qatar Airways | 2013 | Avianca | 2012 |
Delta Air Lines | founder | Royal Air Maroc | 2020 | Brussels Airlines | 2009 |
Garuda Indonesia | 2014 | Royal Jordanian | 2007 | Copa Airlines | 2012 |
Kenya Airways | 2007 | S7 Airlines | 2010 | Croatia Airlines | 2004 |
KLM Royal Dutch Airlines | 2004 | SriLankan Airlines | 2014 | EgyptAir | 2008 |
Korean Air | founder | Ethiopian Airlines | 2011 | ||
Middle East Airlines | 2012 | EVA Air | 2013 | ||
Saudia | 2012 | LOT Polish Airlines | 2003 | ||
TAROM | 2010 | Lufthansa | founder | ||
Vietnam Airlines | 2010 | Scandinavian Airlines | founder | ||
XiamenAir | 2012 | Shenzhen Airlines | 2012 | ||
Singapore Airlines | 2000 | ||||
South African Airways | 2006 | ||||
Swiss International Air Lines | 2006 | ||||
TAP Air Portugal | 2005 | ||||
Thai Airways International | founder | ||||
Turkish Airlines | 2008 | ||||
United Airlines | founder |
Vergelijking
Hoewel er ook nog andere allianties bestaan, vergelijken we hieronder de 3 grootste. Deze zijn verreweg de grootste. Enkel Value Alliance met 5 leden uit zuidoost Azië bestaande uit Cebu Pacific, Cebgo, Jeju Air, Nok Air en Scoot komen enigszins dichtbij met een totaal aantal passagiers van 92 miljoen per jaar.
SkyTeam | OneWorld | Star Alliance | |
---|---|---|---|
Vliegtuigmaatschappijen | 19 | 14 | 26 |
Passagiers per jaar | 665 miljoen | 557 miljoen | 642 miljoen |
Landen | 177 | 161 | 192 |
Bestemmingen | 1062 | 1016 | 1330 |
Vloot | 3937 | 3560 | 4657 |
Vluchten per dag | 17343 | 13814 | 18500 |