Traditionele vliegtuigmaatschappijen zoals de KLM, zijn in de recente geschiedenis samen gaan werken in luchtvaartallianties. Door de toenemende globalisering en de vraag van de reiziger om overal ter wereld van A naar B te kunnen reizen met het vliegtuig, hebben een markt geschapen voor verregaande samenwerking. Vanwege politieke motieven kunnen luchtvaartmaatschappijen uit verschillende werelddelen niet met elkaar fuseren, maar in de praktijk maakt dat voor de reiziger weinig verschil.

Snelle links:

Codesharing

Als je een ticket koopt op de website van de KLM, dan kan de (tweede) vlucht zomaar worden uitgevoerd door Delta Air Lines, Vietnam Airlines of Alitalia. Dit idee van samenwerken heet codesharing. De baten van de verkoop worden eerlijk door de maatschappijen gedeeld.

De voordelen zijn enorm. Er is nog veel meer keuze uit data en tijdstippen om naar de gewenste bestemming te reizen, en je kunt wellicht nog dichter uitkomen bij de plaats waar je wilt zijn. Voor de koopjesjager is er altijd nog wel een minder druk geboekte mogelijkheid voor een gunstig tarief te vinden.

In het verleden werden codesharing overeenkomsten vaak bilateraal afgesproken, maar tegenwoordig bestaan er grote groepen van samenwerkende luchtvaartmaatschappijen. Ook hebben er fusies en overnames plaatsgevonden, zonder dat daardoor merknamen uit de markt zijn verdwenen.

Fusies tussen airlines

In de Verenigde Staten zijn fusies gemakkelijk tot stand gekomen. Er zijn nog maar 3 grote maatschappijen over, te weten American Airlines, United Airlines en Delta Air Lines. Dan is er ook nog het grote Southwest Airlines, het Amerikaanse voorbeeld van Ryanair en EasyJet.

In Europa zijn luchtvaartmaatschappijen pas relatief kort geleden nader tot elkaar gekomen. Air France is met de KLM gefuseerd, British Airways met het Spaanse Iberia en het Spaanse Vueling Airlines, en Lufthansa is de eigenaar geworden van Swiss Air Lines, Austrian Airlines en deels van Brussels Airlines. Wel blijven de verschillende onderdelen onder hun eigen merknaam opereren, iets wat in de Verenigde Staten dus niet gebruikelijk is na een fusie. Overigens zijn er ook grote luchtvaartgroepen ontstaan (IAG Group, Lufthansa Group of Air France-KLM), waarbij niet vanzelfsprekend alle leden in dezelfde alliantie zitten. Kijk naar Aer Lingus en Vueling welke niet in OneWorld zitten, en Transavia die geen deel uitmaakt van SkyTeam maar dan wel weer codeshare overeenkomsten heeft met bijvoorbeeld Delta Air lines.

Star Alliance, Oneworld en Skyteam

Er zijn drie grote luchtvaartallianties in de wereld.  Elk van de grote drie Amerikaanse maatschappijen en elk van de grote drie Europese combinaties is in een van de drie groepen verdeeld. Belangrijke Aziatische maatschappijen hebben zich recenter aangesloten en ook kleinere partijen wereldwijd doen mee in de luchtvaartallianties. Hierdoor zijn enorme netwerken van codesharing tot stand gekomen. In de volgende tabel ziet je welke luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten bij elkaar. Overigens bestaan er ook codeshare overeenkomsten met maatschappijen buiten de een van de luchtvaartallianties. Zo werkt de KLM bijvoorbeeld ook nauw samen met Malaysia Airlines en Bangkok Airways in Azië.

Dit overzicht is bijgewerkt tot en met november 2020

SkyTeam 2000 OneWorld 1999 Star Alliance 1997
Aeroflot 2006 American Airlines founder Aegean Airlines 2010
Aerolíneas Argentinas 2012 British Airways founder Air Canada founder
Aeroméxico founder Cathay Pacific founder Air China 2007
Air Europa 2007 Finnair 1999 Air India 2014
Air France founder Iberia Airlines 1999 Air New Zealand 1999
Alitalia 2001 Japan Airlines 2007 All Nippon Airways 1999
China Airlines 2011 Malaysia Airlines 2013 Asiana Airlines 2003
China Eastern Airlines 2011 Qantas founder Austrian Airlines 2000
Czech Airlines 2001 Qatar Airways 2013 Avianca 2012
Delta Air Lines founder Royal Air Maroc 2020 Brussels Airlines 2009
Garuda Indonesia 2014 Royal Jordanian 2007 Copa Airlines 2012
Kenya Airways 2007 S7 Airlines 2010 Croatia Airlines 2004
KLM Royal Dutch Airlines 2004 SriLankan Airlines 2014 EgyptAir 2008
Korean Air founder Ethiopian Airlines 2011
Middle East Airlines 2012 EVA Air 2013
Saudia 2012 LOT Polish Airlines 2003
TAROM 2010 Lufthansa founder
Vietnam Airlines 2010 Scandinavian Airlines founder
XiamenAir 2012 Shenzhen Airlines 2012
Singapore Airlines 2000
South African Airways 2006
Swiss International Air Lines 2006
TAP Air Portugal 2005
Thai Airways International founder
Turkish Airlines 2008
United Airlines founder

Vergelijking

Hoewel er ook nog andere allianties bestaan, vergelijken we hieronder de 3 grootste. Deze zijn verreweg de grootste. Enkel Value Alliance met 5 leden uit zuidoost Azië bestaande uit Cebu Pacific, Cebgo, Jeju Air, Nok Air en Scoot komen enigszins dichtbij met een totaal aantal passagiers van 92 miljoen per jaar.

SkyTeam OneWorld Star Alliance
Vliegtuigmaatschappijen 19 14 26
Passagiers per jaar 665 miljoen 557 miljoen 642 miljoen
Landen 177 161 192
Bestemmingen 1062 1016 1330
Vloot 3937 3560 4657
Vluchten per dag 17343 13814 18500