De KLM is kort voor Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Het is de nationale luchtvaartmaatschappij en tevens de oudste nog onder de eigen naam opererende airline in Europa. De basis van de KLM is natuurlijk Schiphol Amsterdam Airport, waar het ook met afstand de grootste gebruiker van het vliegveld is. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is wereldwijd actief, het heeft dan ook een zeer uitgebreid routenetwerk met ongeveer 140 bestemmingen. De vliegtuigmaatschappij is lid van de luchtvaartalliantie SkyTeam. KLM is in 2004 gefuseerd met Air France. Hierdoor is KLM nu onderdeel van de holding Air France-KLM. Binnen de KLM Groep vallen ook Transavia, Martinair, KLM CityHopper en KLM Cargo. Transavia heeft ook bases op andere Nederlandse vliegvelden zoals Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Eelde Airport en Maastricht-Aachen Airport.
Geschiedenis van KLM
Op 7 oktober 1919 wordt de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij opgericht. De eerste vlucht van de KLM vindt plaats op 17 mei 1920. De jaren na de oprichting vloog de jonge luchtvaartmaatschappij met vooral Fokker vliegtuigen naar steeds meer Europese bestemmingen. Vanaf 1 oktober 1924 vloog het in lijndienst naar Batavia (Jakarta). Dit was op dat moment de langste lijndienst ter wereld. De KLM is vlak voor de tweede wereldoorlog de op 2 na grootste vliegtuigmaatschappij ter wereld. Alleen Pan Am (Amerikaans) en Imperial Airways (gefuseerd met het huidige British Airways) waren groter.
Vanaf de tweede wereldoorlog tot de fusie met Air France
Vlak na de tweede oorlog worden de luchtvaartactiviteiten hervat. Een lijndienst met de Verenigde Staten gaat van start (op dat moment de enige), de KLM groeit in rap tempo door. In 1953 overlijdt de oprichter van de vliegtuigmaatschappij, Albert Plesman. Een nieuwe president directeur wordt aangesteld die ervoor zorgt dat in 1958 de eerste straalvliegtuigen (oftewel jets) in de vloot worden opgenomen. Het gaat om de DC-8. In 1971 komt de Boeing 747 naar de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij toe, het is een prestigevliegtuig aangezien KLM een van de eerste klanten ter wereld is van Boeing die het toestel mag ontvangen. Het is dan de vierde maatschappij van Europa, en nog steeds een toonaangevende airline in de wereldwijde luchtvaart. Dit begint wel langzamerhand minder te worden, mede omdat veel maatschappijen vergaande samenwerkingen aankondigen. KLM werkt vanaf 1993 nauw samen met Northwest Airlines (tegenwoordig opgegaan in Delta Airlines). Maar het is niet genoeg. KLM kan niet achterblijven en voert gesprekken met de Scandinavische SAS, het Britse British Airways en met het Zwitserse Swiss Airlines. Dit loopt allemaal op niets uit. Met het Italiaanse Alitalia komt het bijna tot een akkoord. In 2004 is Air France echter de nieuwe samenwerkingspartner van de KLM. De Nederlandse Koninklijke Luchtvaart Maatschappij treedt hierdoor toe tot SkyTeam.
Dochtermaatschappijen, samenwerkingen en fusies
KLM is tot de fusie met Air France niet zomaar KLM gebleven. In 1966 al werd Cityhopper opgericht, in 1991 werd dit hernoemd naar KLM Cityhopper. Sinds 1968 is KLM voor 50% eigenaar van Martinair, in 2008 is dit 100% geworden. In 1991 kwam het luchtvaartbedrijf ook aan 80% van de aandelen van Transavia. Sinds 2003 is dit aandeel 100%. Tegenwoordig is Transavia de low cost dochter van Air France-KLM. Zo zie je dat de Nederlandse luchtvaartonderneming door de jaren heen zeker niet stil heeft gezeten, ook in het buitenland is het vrij actief. Zo is de KLM sinds 1995 voor 26% aandeelhouder van Kenya Airways. Ook heeft het tot 2003 een dochtermaatschappij gehad in Engeland: AirUK (later KLM UK) en Buzz. In 2003 werd Buzz verkocht aan Ryanair, de rest van de vloot van KLM UK werd toegevoegd met de vloot van KLM Cityhopper. Bovendien is Air France-KLM sinds 2009 voor 7,1% eigenaar van Alitalia.
Coronacrisis
Na de uitbraak van corona werd duidelijk dat KLM een stuk kleiner moest worden. Zo werd afscheid genomen van 5.000 personeelsleden, werd de Boeing 747 vervroegd met pensioen gestuurd en ging het aantal routes omlaag. Dankzij steun van de Nederlandse overheid heeft KLM de coronacrisis overleefd. Dit is echter wel een lening met een flinke rente waardoor KLM dus geld betaald om gered te worden. Ook personeelsleden zijn in salaris achteruit gegaan en contracten met vliegtuig leasemaatschappijen, hotels en brandstofbedrijven zijn heronderhandeld.
Na de coronacrisis was het weer alle hands aan dek. Ondanks schijnbare tegenwerking van Schiphol (lange wachtrijen bij de security, hogere vliegtaks, baanonderhoud in de vakantieperiodes en de krimp) was 2022 een topjaar. Ook het jaar 2023 beloofd een jaar te worden met winst en groei.
Vloot van KLM
De KLM heeft een relatief oude maar vernieuwende vloot van iets meer dan 100 vliegtuigen. Aangezien oudere vliegtuigen meer brandstof verbranden, wordt er momenteel afstand gedaan van de oudere vliegtuigen. Zo zijn de er in 2011 enkele Boeing 737-300 en 737-400’s uitgegaan, is de passagiersvariant van de MD11 in 2014 afgestoten en heeft KLM Cityhopper de Fokker 70 toestellen afgestoten. In 2020 werd de viermotorige Boeing 747 uitgefaseerd. Transavia vliegt met uitsluitend Boeing 737-700 en -800 series.
De KLM heeft verder nog een order uitstaan bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing voor nog eens 6 Boeing 777-300ER vliegtuigen. Ook komen vanaf 2015 de Boeing 787-9 Dreamliner’s in de vloot van de KLM. Er was sprake van een aantal Airbus A350 vliegtuigen, deze zijn met Air France echter uitgeruild voor 787-10 vliegtuigen.. Met de komst van deze nieuwe vliegtuigen, en de afstoot van de oudere types, hoopt KLM de structurele brandstofkosten omlaag te brengen. Dat is hard nodig, aangezien het financieel gezien op het moment niet voor de wind gaat met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
Reisklassen bij de KLM
De reisklassen van de KLM zijn onder te verdelen in lange afstandsvluchten (of buiten Europa) en korte afstandsvluchten (of binnen Europa).
- Lange afstandsvluchten: World Business Class (met full flat stoelen!). Andere voordelen omvatten: eigen check in balies, als eerste het vliegtuig in kunnen, aan boord een drie gangenmenu, drinken en snacks gedurende de hele vlucht en je mag extra bagage meenemen. Een afbeelding van de KLM World Business Class is hiernaast te zien.
- Lange afstandsvluchten: Economy Class. Dit is de intercontinentale economy klasse. Al het drinken is gratis, de vlucht is ook inclusief een warme maaltijd. Er is de beschikking over een persoonlijke entertainment system, dit heeft de intercontinentale business class overigens ook.
- Korte afstandsvluchten: Europe Business Class. De middelste stoel in het rijtje van drie stoelen bestaat niet in deze business class. Je kunt verder meer bagage meenemen, je krijgt een volwaardige maaltijd aan boord en je kunt als eerste het vliegtuig in. De reservering is ook heel flexibel.
- Korte afstandsvluchten: Economy Class. Dit is het basic vervoersproduct van de KLM op vluchten binnen Europa. Je krijgt een snack die gratis is, net als een drankje aan boord. De boeking is niet flexibel.
- Economy Comfort is een aparte klasse die beschikbaar is op bijna alle vluchten van de KLM. Het is een aparte klasse binnen de Economy Class. Het is voorin het vliegtuig waar je de motoren minder erg hoort, en je hebt iets meer beenruimte. Het is vaak beschikbaar tegen een toeslag.
Samengevat: de KLM (handbagage) feiten
- Opgericht in 1919 door Albert Plesman
- KLM vervoerde in 2022 zo’n 25 miljoen passagiers
- Netto winst van de KLM in 2022: €600 miljoen
- Vloot: 107 vliegtuigen van de KLM (zowel Airbus als Boeing), 3 KLM Cargo, 65 Embraers van KLM Cityhopper, 4 van Martinair, 44 van Transavia
- Aantal bestemmingen: 162
- ICAO afkorting: KLM
- IATA afkorting (voor o.a. vluchtnummers): KL
- CEO: Marjan Rintel
- Frequent-flyer programma: Flying Blue (net als Air France, Kenya Airways en Air Europa)
- Maximale afmetingen van de handbagage: 55 x 25 x 35 centimeter en maximaal 12 kilogram. Dan mag er nog een accessoire naast. Business Class mag er nog een stuk handbagage van 55 x 25 x 35 centimeter bij hebben.