Norwegian Air Shuttle, of kortweg Norwegian, was op Ryanair en Easyjet na de derde grootste prijsvechter in Europa. Het is in 2019 de negende grootste vliegtuigmaatschappij van Europa. Het unieke aan deze Scandinavische luchtvaartmaatschappij is dat het enerzijds een prijsvechter op de korte afstandsvluchten is, maar anderzijds ook een vloot met vliegtuigen voor de lange afstanden heeft.

In 2019 vervoerde Norwegian meer dan 36 miljoen passagiers. Het had in 2023 een vloot van meer dan 80 vliegtuigen, allen Boeing 737’s. De vliegtuigen zijn te herkennen aan de witte romp met rode neus. De langeafstandsvluchten met Boeing 787 Dreamliners van Norwegian zijn nog niet zo lang geleden gelanceerd; in mei 2013. In 2020 werd dit onderdeel weer opgeheven. De maatschappij werd hard geraakt door de coronacrisis.

Geschiedenis van Norwegian

Het faillissement van Busy Bee; het begin van Norwegian Air Shuttle Norwegian bestaat al sinds 22 januari 1993. De Noorse vliegtuigmaatschappij kwam voort uit Busy Bee, een regionale vliegtuigmaatschappij die vluchten uitvoerde voor Braathens, een Noorse vliegtuigmaatschappij die in 2004 werd samengevoegd met SAS. Toen Busy Bee failliet ging, nam Norwegian Air Shuttle drie Fokker 50 vliegtuigen over. Ze vlogen eerst een aantal routes vanuit Bergen Flesland Airport, waar het bedrijf ook de eerste basis had.

De eerste eigen routes De eerste jaren groeide het bedrijf stevig door tot en met zes Fokker 50’s in 1999 die allen voor Braathens vlogen. Het vervoerde jaarlijks al 500.000 passagiers en had een winst van omgerekend meer dan anderhalf miljoen euro. In 2002 probeerde het bedrijf een eerste eigen route: 2 keer per dag van Stavanger naar Newcastle. Het was goede timing, want rond dezelfde tijd stopte SAS, die Braathens intussen had overgenomen, de samenwerking met Norwegian. SAS wilde dat het eigen dochterbedrijf, SAS Commuter, de routes overnam. Norwegian moest dus meer eigen routes opzetten. Dat gebeurde ook. Het werd in april 2002 aangekondigd, in september 2002 werd Norwegian Air Shuttle omgedoopt tot Norwegian.

Flynordic en de eerste Boeing 737’s Intussen had het bedrijf de beschikking gekregen over Boeing 737’s. Een tweede hub met twee van deze toestellen werd geopend op Warschau Airport in Polen. Het bedrijf groeide stevig door, om in 2007 een grote stap voorwaarts te zetten: het nam FlyNordic van Finnair over. In ruil hiervoor kreeg Finnair 5% van de aandelen van Norwegian in handen. Een aantal maanden later (augustus 2007) bestelde Norwegian 42 nieuwe Boeing 737-800 vliegtuigen, met een optie op nog eens 42. Op 26 januari 2008 kwam de eerste aan op Oslo Gardermoen Airport.

De routes van Sterling Airlines Meer goed nieuws volgde in 2008: Sterling Airlines ging failliet. Norwegian opende een hub op Kopenhagen Airport en ging vliegen op de meest winstgevende routes. In oktober 2009 meldde het Noorse luchtvaartbedrijf bovendien dat het interesse had in vluchten van Oslo naar New York en Bangkok. Het had hiervoor intercontinentale vliegtuigen nodig. Amper een jaar later werd de intentie om deze routes te openen concreter; er werd aangekondigd dat in 2012 twee geleasde Boeing 787 Dreamliners zouden arriveren. Met de vluchten werd uiteindelijk gestart in 2013.

Norwegian Air International en meer In 2014 werd Norwegian Air International opgestart, een volle dochter van Norwegian Air Shuttle. Alle Europese (Spaanse, Italiaanse, Engelse, Ierse) basissen in het netwerk met Boeing 737-800’s vallen hieronder, met uitzondering van Stockholm en Oslo. Norwegian Air International gebruikt de IATA afkorting D8, in plaats van DY voor Norwegian Air Shuttle. De vliegtuigen hebben Ierse registraties. Ook bestaan er de dochters Norwegian Long Haul, Norwegian Air UK en Norwegian Air Argentinia.

Vanaf 2012 / de vloot van Norwegian

De grootste order in de Europese luchtvaart-geschiedenis In 2012 werd de grootste order in de Europese luchtvaartgeschiedenis ondertekend; Norwegian bestelde 22 Boeing 737-800’s en 100 Boeing 737 Max 8 vliegtuigen met een optie tot 100 extra. Het gaat ook de samenwerking aan met Airbus: er zijn 100 Airbus A320neo’s besteld met een optie tot 50 extra. Later dat jaar kondigde Norwegian een nieuwe basis op Londen Gatwick Airport aan. Vanuit hier zal het de competitie aangaan op routes naar Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië en Kroatië met prijsvechters als Easyjet en Ryanair. Het zal vanuit Gatwick ook vliegen naar verdere bestemmingen met de nieuwe Boeing 787 Dreamliners. In oktober 2015 rondde Norwegian gesprekken voor nog eens 19 Boeing 787-9 Dreamliners. Het bedrijf wil low-cost longhaul aanbieden.

Norwegian heeft op dit moment (april 2016) bijna 100 Boeing 737-800’s en 10 Boeing 787-8 en Boeing 787-9 Dreamliners.

Gewonnen prijzen In 2015 won het de ‘world’s best low-cost long haul airline award‘ bij het gerenommeerde luchtvaart-review bedrijf Skytrax. In datzelfde jaar vond airlineratings.com ook dat het de beste prijsvechter van Europa was. Skytrax ging nog een stap verder: die vond het het beste low-cost bedrijf ter wereld. Dit gebeurde ook in 2016 en in 2017.

Prijsvechter Norwegian; de services (ook WiFi!)

Eten en drinken Norwegian heeft op de Boeing 737’s slechts 1 klasse: economy class. Als je aan boord eten of drinken wilt, dan kun je dit krijgen tegen betaling. Op internationale bestemmingen zijn twee klassen: Premium en Economy. Het krijgen van eten en drinken tegen betaling geldt ook voor de internationale bestemmingen. Je kunt het van tevoren bestellen; Norwegian zorgt er dan voor dat jouw eten wordt geserveerd. Dit is typisch low-cost. Het ticket is goedkoop, maar voor extra’s moet je betalen.

WiFi en live TV! Op de meeste vluchten van Norwegian is gratis WiFi beschikbaar. Zodra het ‘stoelriemen vast’ signaal is uitgeschakeld, is de WiFi beschikbaar. Je kunt ook gebruik maken van de Video On Demand service. Live televisie op jouw laptop, tablet of telefoon in de vlucht? Een leuke film of TV show bekijken? Bij Norwegian kan het allemaal. Helaas is WiFi nog niet beschikbaar op de vluchten met de Boeing 787 Dreamliner. Op deze vluchten heb je wel een eigen in-flight entertainment systeem, welke overigens een aantal prijzen heeft gewonnen.

Frequent flyer Hoewel Norwegian een typische prijsvechter is, heeft het wel een frequent flyer programma. Met Norwegian Reward kun je CashPoints verzamelen. Je kunt CashPoints verdienen door in hotels te verblijven die zijn geboekt via Norwegian, of om via hen een auto te huren. Cashpoints kun je vervolgens weer besteden aan bijvoorbeeld vliegtickets, extra bagage of het reserveren van een stoel.

Grondafhandeling Norwegian koopt de meeste grondafhandeling services in bij derde partijen. In Noorwegen wordt Norwegian bijvoorbeeeld afgehandeld door Aviator Airport Alliance, op Schiphol is het Menzies. In Spanje en op Londen Gatwick heeft de maatschappij eigen afhandeling; Red Handling.

Coronacrisis

Hoewel in het begin van het jaar 2020 Norwegian winst leek te gaan maken over het jaar 2020, voor het eerst in vele jaren, kwam de coronacrisis op het slechtst mogelijke moment voor de budgetvlieger. Na de problemen met de Rolls Royce motoren van de Boeing 787, de problemen met de Boeing 737-MAX leek dat eindelijk achter de rug. Echter, toen kwam de coronacrisis. Het sloot alle bases buiten Oslo Airport en vloog vanaf mei rond met zo’n 20 vliegtuigen in Noorwegen. Het verlies stapelt zich op en het bedrijf moest de langeafstandsvloot (Boeing 787 Dreamliners) van de hand doen. Verder heeft Wizz Air een basis geopend op Oslo en gaan een paar ex-Norwegian werknemers een nieuwe maatschappij oprichten in 2021. Toch is het bedrijf weer aan het groeien en heeft het weer een basis op de scandinavische bases. Er is weer licht aan de horizon te zien.

Norwegian nam in 2023 de Noorse regionale airline Wideroe over.

Bagage bij Norwegian

Handbagage (10 of 15 kilogram) Iedere passagier kan gratis een stuk handbagage meenemen. De afmetingen van de handbagage bij Norwegian is 55 x 40 x 23 centimeter. Heb je een lowfare, lowfare+ of premium ticket? Dan is het maximale gewicht van de handbagage 10 kilogram. Met de ticket-typen flex en Premiumflex kun je 15 kilogram meenemen, met dezelfde afmetingen. Ook mag iedereen (onafhankelijk van het type ticket) een extra assossoire meenemen, zoals een laptop of een kleine handtas. Grote handtassen/grote laptops kunnen gekwalificeerd worden als een tweede stuk bagage waarvoor betaald moet worden. Bekijk dus goed of het ook echt een ‘small personal item’ is.

Let op! Voor vluchten van en naar Dubai geldt een maximaal gewicht van 8 kilogram. Ten slotte mogen baby’s (onder de 24 maanden) geen handbagage meenemen. De ouders/verzorgers mogen wel een redelijke hoeveelheid verzorgingsspullen meenemen.

Ruimbagage (20 kilogram) Tegen betaling kun je een stuk ruimbagage meenemen. Bij Lowfare+, Flex, Premium en PremiumFlex zit het bij jouw ticket. Een koffer is dan 20 kilogram. Voor iedere kilo meer moet er meer worden betaald!

Limieten: De ruimbagage mag niet zwaarder zijn dan 32 kilogram, of lichter dan 2 kilogram. Totaal mag je dan ook niet meer meenemen dan 64 kilogram. De afmetingen van de ruimbagage is maximaal 250 x 79 x 112 centimeter (l,b,h) en de omtrek is maximaal 300 centimeter. Deze afmetingen hebben te maken met het feit dat het wel door de vrachtdeuren moet passen.

Overige informatie

De oprichter van Norwegian is Bjørn Kjos. Het hoofdkantoor staat in Fornebu, een plaats ten westen van de Noorse hoofdstad Oslo. In totaal vliegen de meer dan 80 vliegtuigen van Norwegian vanuit zo’n 10 verschillende bases naar meer dan 130 bestemmingen over Europa. De vliegtuigen zijn te herkennen aan de witte beschildering met de rode neus. Vaak staat er ook nog een bekende Scandinaviër op de staart.

  • ICAO afkorting: NOZ
  • IATA afkorting: DY
  • Callsign: NORDIC