Ryanair is een van de bekendste low cost vliegtuigmaatschappijen ter wereld. De Ierse maatschappij is opgericht in 1985, toch was het de eerste jaren maar de vraag of ze zouden overleven. Tegenwoordig is het een van de meest succesvolle airlines ter wereld. De Ierse prijsvechter vervoerde in 2019 meer dan 140 miljoen passagiers. Toch is dit succes niet van alle tijden geweest.

Geschiedenis van Ryanair

Opgericht in 1985 vervoert de airline het eerste jaar niet heel veel passagiers, minder dan 5.000. Ryanair start de eerste grote route in 1986, wanneer het met een Hawker Siddeley HS 748 een prijzenoorlog ontketend op de route Londen – Dublin. Met prijzen van slechts £99 is dit minder dan de helft van de prijzen die traditionele airlines zoals British Airways en Aer Lingus aanbieden. Een jaar later slaat Ryanair zijn vleugels verder uit met de komst van drie BAC1-11 vliegtuigen van de Roemeense maatschappij Tarom. Manchester, Liverpool, Glasgow, Dublin, Ryanair vliegt naar steeds meer bestemmingen. ATR 42 turboprop vliegtuigen leasen ze ook, evenals nog drie BAC1-11 jets. Ryanair vliegt naar Munchen, Brussel, en de maatschappij start een business class concept.

1990 en verder
In 1990 staat de maatschappij 20 miljoen Engelse pond in het rood. De eigenaar van Ryanair, de familie Ryan, investeert opnieuw 20 miljoen Engelse ponden en de Ierse prijsvechter gaat door een reorganisatie. De manier van zakendoen van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines kopiëren ze, maar een jaar later breekt de golfoorlog uit. Ryanair brengt de ATR42’s weer terug naar de eigenaren, sluit enkele routes maar schaft ook het gratis eten en drinken aan boord af. Het is eindelijk, 6 jaar na oprichting, een typische low cost airline geworden. In hetzelfde jaar komt topman Michael O’leary naar Ryanair en het aantal passagiers gaat terug naar ruim 650.000. In de jaren erna groeit dit aantal echter weer, evenals het aantal routes.

vanaf 1997
In 1997 komt Ryanair voor het eerst naar het Europese continent. Nieuwe routes worden geopend: Londen Stansted – Stockholm en Oslo, en Dublin naar Parijs en Charleroi. 1997 is ook het jaar dat de vloot wordt uitgebreid tot 21 vliegtuigen, en het jaar waarin Ryanair naar de beurs gaat; alle Ryanair werknemers krijgen aandelen. In oktober van dat jaar worden routes vanuit Glasgow naar Dublin, London Stansted, Parijs en Frankfurt geopend. Een jaar later besteld het 45 nieuwe Boeing 737-800 vliegtuigen. Het is duidelijk dat het voor de wind gaat met Ryanair.

2000 – 2015
In 2000 vervoeren ze al 7 miljoen passagiers en twee jaar later is dit meer dan verdubbeld tot 15 miljoen. Het is ook het jaar dat Ryanair voor het eerst voet zet op Nederlandse grond. De route Stansted – Eindhoven wordt geopend, en Nederland maakt voor het eerst kennis met Ryanair. De groei zet alleen maar door; in 2007 worden voor het eerst 50 miljoen passagiers in een jaar vervoerd. In 2012 komt Ryanair helemaal Nederland met een basis op Eindhoven. Een basis hebben betekent dat vliegtuigen de nacht op het vliegveld doorbrengen. In 2012 werd ook een basis geopend op Maastricht Aachen Airport, deze basis werd een jaar later echter gesloten. Een jaar later kwam ook de basis op Groningen Eelde Airport, deze is in 2015 echter gesloten. Eind 2014 werd bekend dat Ryanair voet aan de grond wil krijgen op Schiphol Airport. Op dit moment vliegen ze vanaf Schiphol naar Málaga en Dublin.

De vloot
De vloot van Ryanair bestaat uit uitsluitend Boeing 737-800 vliegtuigen. Een voordeel van deze strategie is dat het onderhoud heel voorspelbaar wordt waardoor de kosten teruggebracht kunnen worden. Op dit moment heeft Ryanair meer dan 450 van dit soort vliegtuigen, met nog 275 in bestelling. De gemiddelde leeftijd van de vloot van Ryanair is iets meer dan 6,5 jaar, dit is natuurlijk uitzonderlijk jong voor een vloot van dit formaat. Hierboven kun je een voorbeeld zien van zo’n Boeing 737-800 van Ryanair.

Het succes van Ryanair

Ryanair maakt al drie jaar op rij minstens 500 miljoen euro winst per jaar. Hoe kan dit in een tijd waarin de brandstofprijzen zo hoog zijn dat zelfs de traditionele maatschappijen zoals KLM, Air France, Lufthansa verlies maken? De sleutel zit hem in het feit dat Ryanair vanaf het begin al de kosten laag houdt. Niet alleen de personeelskosten, ook de kosten van onderhoud zijn laag doordat de vloot bestaat uit identieke vliegtuigen. Verder wordt er niet alleen winst gemaakt uit de verkoop van vliegtickets. Om te beginnen is koffie/thee aan boord natuurlijk heel duur. Ook verkoopt Ryanair hotelkamers naast vliegtickets, en verhuren ze ook auto’s. Dit verhuren ze niet zelf maar ze krijgen een premie als iemand een auto huurt via de website van Ryanair. Verder is het meenemen van bagage aan boord van Ryanair relatief duur (dit kan zomaar €40 zijn). Klantvriendelijkheid kennen ze dus niet, als je te laat komt bij de gate dan kom je het vliegtuig ook niet meer in, staat je naam verkeerd op je ticket? Pech gehad, dan moet je tientallen euro’s betalen om dit te corrigeren. Hier tegenover staat wel dat Ryanair heel vaak op tijd is, relatief weinig vertraging heeft en dat de tickets gewoon ongelofelijk goedkoop zijn. Vliegen met Ryanair is een keuze, je weet dat je niets meer dan de vliegreis krijgt, maar daar betaal je ook heel weinig voor.

Nog enkele Ryanair feiten

  • Opgericht in 1985
  • Meer dan 152 miljoen passagiers per jaar (2019) voor de Ryanair Group
  • Meer dan 647 miljoen euro winst per jaar
  • Meer dan 450 Boeing 737-800 en 737-MAX vliegtuigen in de vloot
  • Aantal bestemmingen: 225+
  • ICAO afkorting: RYR
  • IATA afkorting (en vluchtnummers:) FR
  • CEO: Michael O’leary
  • Ryanair tickets vanaf vliegvelden dichtbij of in Nederland: Eindhoven, Weeze, Brussel, Charleroi
  • Maximale afmetingen van de gratis handbagage: 40 cm x 25 cm x 20 cm. Het maximale gewicht is 10 kilogram.