Transavia is een low cost dochter van de KLM. Opgericht eind 1965 door een Belgische en een Schotse particulier, begon de luchtvaartmaatschappij op 16 november 1966 met vliegen. De eerste vlucht was een chartervlucht voor het Nederlands Balletorkest en het Nederlands Dans Theater naar de Italiaanse stad Napels. De vloot van Transavia bestond in de beginjaren uit drie DC-6’s. Een DC-6 is een viermotorig propellervliegtuig, gebouwd door de Amerikaanse vliegtuigbouwer Douglas Aircraft Company.
In de loop der jaren werd Transavia een belangrijke speler op de Nederlandse markt. Het werd zelfs een geduchte concurrent van de KLM. De Caravalles, de Boeing 707 en de Boeing 737 kregen een plaatsje in de vloot. Transavia had zelfs langeafstandsvluchten naar Sydney, New York en Iran. Deze routes vonden plaats met een Boeing 707 en waren in opdracht van derden. In 1974 werd een order voor drie DC-10’s geannuleerd wegens het uitbreken van de oliecrisis, een jaar eerder. Na 1977 werd ook niet meer met de Boeing 707 gevlogen.
Naamsveranderingen en eigenaars
De jaren na 1977 was Transavia vooral actief op de korte afstand onder de naam N.V. Transavia Holland. Het veranderde in 1986 de naam naar Transavia Airlines, met lijnvluchten naar onder meer Londen Gatwick en bestemmingen rond de Middellandse Zee. De vloot werd gestandaardiseerd naar enkel Boeing 737’s. Vanaf 1986 enkel met de -200 en de -300 series, later alleen nog maar met de -700 en de -800 series. Transavia is vanaf 1977 100% lang eigendom geweest van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij, de KNSM. Later werd de naam van de KNSM veranderd in Nedlloyd, wat in 2005 opging in het Deense Maersk. Voordat dat het geval was, werd in 1988 eerst 40% verkocht aan de KLM. In 1991 verkocht het weer 40% aan KLM, waardoor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voor 80% eigenaar was van Transavia. In 2003 is de overige 20% verkocht aan de KLM, enkele maanden geleden werd dit Air France-KLM.
In 2004 veranderde Transavia Airlines de naam naar Transavia.com. Het bedrijf wilde de klant op deze manier wijzen op de mogelijkheid van het boeken van de vliegtickets op internet. Het bedrijf ging dan ook steeds meer richting het low-cost model. In samenwerking met Air France werd in 2007 ook Transavia.com France opgericht. Een jaar later volgde een uitbreiding in Denemarken na het failliet van Sterling Airlines. Helaas was dit niet succesvol en drie jaar later werd het project in Denemarken stopgezet. Ook werd eind 2015 een basis opgezet in het Duitse München. Vanwege tegenvallende prestaties is de Transavia München basis in oktober 2017 gesloten.
Nieuwe Transavia huisstijlen
In 2006 kreeg Transavia een nieuwe huisstijl. Een nieuw uiterlijk, een nieuw logo, nieuwe uniformen. Op de afbeelding hiernaast is deze huisstijl en dit logo te zien. In januari 2015 besloot Transavia onder toenmalige CEO Mattijs ten Brink om weer een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen. Het was amper tien jaar na het introduceren van de vorige huisstijl. Er kwam een nieuw logo, een naamswijziging, nieuwe beschilderingen op de vliegtuigen en nieuwe uniformen. Transavia.com werd Transavia en er werden ambitieuze plannen gepresenteerd om Transavia een van de marktleiders in Europa te laten worden. Deze plannen zijn niet doorgegaan.
Veranderingen vanaf 2015
In januari 2015 werd opnieuw een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. De veranderingeren bestaan onder andere uit een nieuw uiterlijk voor de vliegtuigen, een naamswijzing (van transavia.com naar ‘gewoon’ transavia) en een nieuw logo. Het eerste vliegtuig dat de nieuwe beschildering draagt is de PH-HZE. Niet alleen het logo is aangepast (het logo is ook bovenaan deze pagina te zien), maar ook de beschildering. Op de onderkant van de vliegtuigen staan diverse icoontjes. Verder werd bekendgemaakt dat transavia wil groeien in Europa. De vloot moet geleidelijk groter worden en over vijf jaar wil Transavia Nederland 10 miljoen passagiers per jaar vervoeren. Tevens willen ze dan 1 miljard euro omzet behalen. In februari 2015 heeft de website van Transavia een makeover gehad. In april 2015 werd Flying Blue geïntroduceerd, priority boarding en meer beenruimte tegen betaling. Verder zullen de videoschermen uit de vliegtuigen verdwijnen en zal er een service gestart worden waar films op een eigen apparaat (zoals een iPad of een smartphone) tegen betaling op gestreamd kunnen worden.
Cijfers en plannen vanaf nu tot 2020
Transavia Nederland heeft op dit moment (maart 2015) een marktaandeel van 36%, en een aantal vliegtuigen van 31. In 2020 wilde Transavia Nederland gegroeid zijn naar 40 vliegtuigen, allemaal Boeing 737-700 en Boeing 737-800’s. Jaarlijks vervoeren ze 10 miljoen passagiers. Zakenreizigers moeten 20% van het totaal aantal reizigers uitmaken, momenteel is dit nog 10%. Transavia Nederland heeft 5 bases, Groningen Eelde Airport, Rotterdam Airport, Brussel Airport, Eindhoven Airport en Schiphol Airport. De laatste is de grootste.
Transavia France is de Franse versie van de Hollandse Transavia-formule. KLM is (binnen de groep Air France-KLM voor 40% eigenaar van Transavia France, Air France beheert de overige 60%. Het heeft een marktaandeel van 6,5% in Frankrijk. Dit moet een groter marktaandeel zijn in 2017, ook aangezien het aantal vliegtuigen van 14 naar 37 gaat (in 2019). In Frankrijk heeft Transavia France vier bases, Nantes Airport, Lyon Airport, Lille Airport en Orly Airport.
In 2014 had Transavia (Transavia Nederland en Transavia France gecombineerd) een bezettingsgraad van 84%. In datzelfde jaar vervoerde Transavia als geheel dan ook 10 miljoen passagiers, vloot met 200 routes op 100 bestemmingen en had 870 vluchten per week. Het is de bedoeling dat de airline in 2019 door middel van de uitbreiding van Transavia Europe naar 20 miljoen passagiers moest groeien. De vloot moet dan bestaan uit 100 Boeing 737 vliegtuigen. Door de staking van de Air France piloten in september 2014 is deze ambitieuze uitbreiding voorlopig van de baan. Een minder snelle uitbreiding wordt nog steeds gerealiseerd. In februari 2015 maakte Transavia namelijk bekend dat het 17 Boeing 737-800 toestellen heeft besteld, met opties op nog eens 3 vliegtuigen. In 2020 hadden Transavia en Transavia France samen 82 vliegtuigen.
Door de problemen op Schiphol na het uitbreken van de coronacrisis en de krimp van Schiphol, stationeerde Transavia 1 vliegtuig op Brussels Airport. Dit is inmiddels (2023) uitgebreid naar 2. Ook heeft het in oktober 2023 de eerste Airbus A321-NEO ontvangen waarmee het samen met de Airbus A320-NEO op termijn alle Boeing 737’s wil vervangen.
Handbagage en ruimbagage op Transavia vluchten
Bij Transavia zijn de maximale afmetingen 55 x 35 x 25 centimeter. Er wordt geadviseerd om je handbagage niet groter te laten zijn dan 40 x 25 x 20 centimeter. Zo kan jouw handbagage gegarandeerd mee op de vlucht. Op drukke vluchten kan het namelijk wel eens voorkomen dat jouw handbagage in het ruim wordt geplaatst (zonder extra kosten). Dit gebeurt niet als je je aan de kleinste eisen houdt. Dan kan jouw handbagage gegarandeerd mee in het vliegtuig. Handig voor als je zonder ruimbagage reist, dan hoef je niet te wachten bij de bagageband. Het maximale gewicht van je handbagage is 10 kilogram. Een extra accessoire is in principe niet toegestaan. Zorg er daarom altijd voor dat deze accessoires in de grotere handbagage passen. Lees trouwens ook de regels over vloeistoffen in handbagage. Deze regels gelden voor alle vliegtuigmaatschappijen. Het zijn Europese regels.
Tijdens het boeken van je vliegtickets bij Transavia kun je kiezen of je ruimbagage bij wilt boeken. Het maximale gewicht per stuk ruimbagage is 32 kilogram, per persoon mag je niet meer dan 50 kilogram meenemen. De prijzen voor respectievelijk 15, 20, 25, 30, 40 en 50 kilogram zijn €15, €20, €25, €35, €45 en €75. Dit is de prijs voor een enkele reis, een retourtje kost dus het dubbele.