Vueling Airlines (airline code: VY) is een heel jonge vliegtuigmaatschappij. Opgericht in februari 2004 is de Spaanse prijsvechter vanaf het begin gegroeid. Er lijkt geen einde aan te komen. Dankzij een startkapitaal van 30 miljoen euro en de goede mensen op de juiste posities, is de vliegtuigmaatschappij uitgegroeid tot een van de meest succesvolle vliegtuigmaatschappijen van Europa. Hoewel de thuisbasis op Barcelona El Prat Airport zit, heeft het ook een hub op Rome Fiumicino Airport. Daarnaast heeft het Spaanse bedrijf ook nog eens zo’n 20 andere basissen in Europa, waaronder een op Amsterdam Schiphol Airport en een op Brussel Zaventem Airport. De maatschappij vervoerde in 2019 zo’n 34,5 miljoen passagiers met een load factor van bijna 87%.
Geschiedenis van Vueling Airlines
De geschiedenis van Vueling Airlines begon op 11 februari 2004. Toen werd de vliegtuigmaatschappij opgericht. Vliegen begon pas een paar maanden later; op 1 juli 2004 vloog de eerste Vueling Airbus A320 van Barcelona naar Ibiza. Amper een jaar later werd de tweede basis op Madrid Airport geopend. In 2005 vervoerde het bedrijf al 2 miljoen mensen. In 2007 was het de beurt aan de eerste basis buiten Spanje op Parijs Charles-de Gaulle. In hetzelfde jaar kwam er op Sevilla Airport ook een basis van Vueling Airlines. Het aantal passagiers was toen al zo’n 6,2 miljoen.
2007: een lastig jaar
Toch was 2007 een lastig jaar voor de nieuwe Spaanse prijsvechter. In juni verkocht Apex Partners, een van de oorspronkelijke investeerders, het 21% aandeel van de maatschappij. Een winstwaarschuwing in augustus volgde. Een maand later stapten de voorzitter en twee managers op. In oktober volgde een tweede winstwaarschuwing. Het bedrijf ging bijna failliet, hierdoor werd de aandelenhandel in Vueling tijdelijk stilgelegd.
Fusie met Clickair
In juni 2008 fuseerde Vueling met Clickair, een andere Spaanse prijsvechter. De Europese Commissie keurde het goed, als de nieuwe luchtvaartcombinatie slots op El Prat en andere Europese vliegvelden van de hand zou doen. Op 15 juli was de fusie afgerond. Het nieuwe bedrijf zou verdergaan onder de naam Vueling, en vervoerde in 2009 meer dan 8 miljoen passagiers.
De jaren erna: overname door IAG
De jaren erna bleef Vueling doorgroeien. De Spaanse airline slaagde er de laatste jaren met name in om de bezettingsgraad van 70% (2008) te verhogen naar zo’n 80% (2014). Ook bleef het aantal passagiers maar stijgen: van 8,2 miljoen in 2009 tot de 17,2 miljoen in 2014. Het bedrijf schrijft de laatste jaren dan ook zwarte cijfers: in 2013 maakte de Spaanse prijsvechter bijna 100 miljoen euro winst. Op 23 april 2013 werd Vueling overgenomen door International Airlines Group (met Iberia en British Airways). Vueling blijft echter als een op zichzelf staand merk binnen de groep opereren. In 2019 werden meer dan 34 miljoen mensen vervoerd tegen een load factor van bijna 87%.
Feitjes over Vueling Airlines
Met ruim 17,2 miljoen passagiers in 2014 (bezettingsgraad rond de 80%), 301 routes en 21 basissen, vliegt Vueling Airlines naar 131 steden in 38 landen. Het bedrijf is sinds 2013 onderdeel van de International Airlines Group (IAG), met onder andere ook Iberia (ook Spaans) en British Airways. De CEO is Javier Sánchez-Prieto. De overname door IAG is ook de reden dat het frequent-flyer programma van Vueling dat van Iberia is: Iberia Plus. Vueling Airlines werkt dan ook nauw met British Airways en Iberia samen. Overigens werkt de luchtvaartmaatschappij ook samen met Qatar Airways.
Vloot van Vueling Airlines
Vueling heeft een vloot van uitsluitend Airbussen uit de A320-familie. Op dit moment (augustus 2015) zijn het in totaal 101 vliegtuigen, onderverdeeld in voornamelijk A320-200’s (91 stuks), maar ook de iets grotere A321-200 (5) en de iets kleinere A319-100 (5). Het voordeel van een op elkaar lijkende vloot is dat de piloten en het cabinepersoneel op alle types kan vliegen. De bevoegdheid om op elke van deze drie vliegtuigen te vliegen is namelijk hetzelfde. Het bedrijf is echter nog niet klaar met het bestellen van nieuwe vliegtuigen: er zullen er in de komende jaren nog zo’n 40 worden toegevoegd, waarvan 36 A320-200’s en 4 A319-100’s.
Afbeelding links: een Airbus A320-200 van Vueling.
Handbagage bij Vueling
Bij Vueling mag een stuk handbagage niet meer wegen dan 10 kilogram. De maximale afmetingen van handbagage zijn bovendien 55 x 40 x 20 centimeter. Mochten de afmetingen groter zijn, of de handbagage meer wegen dan 10 kilogram, dan wordt er €35 in rekening gebracht. Bij het Excellence tarief mag je handbagage 14 kilogram wegen. Je handbagage mag dan ook gegarandeerd mee aan boord. Met vliegtickets tegen het normale tarief kan dit niet worden gegarandeerd; misschien zal het dan in het bagageruim beneden meegaan.
Aangezien Vueling een prijsvechter is, is het verstandig om de handbagage of ruimbagage online in te checken. Doe je dit niet, dan zul je het luchthaven-tarief moeten betalen. Dit is vele malen hoger dan het online tarief.